Układ ten jest urządzeniem sygnalizującym poziom naładowania akumulatora dwunasto - woltowego. Kolor zapalonych diod sygnalizuje poziom napięcia na zaciskach akumulatora. Gdy badane napięcie dołączone do JP1 jest niższe niż 13,5V świecą się diody L1 (żółta) i L2 (zielona). Wzrost napięcia większy od napięcia Zenera D2, powoduje otwieranie tranzystora T2 i gaśniecie diody L1. Dalszy wzrost napięcia, powyżej 15V otwiera tranzystor T1 dzięki czemu zapala się dioda L3 (czerwona). Dioda D1 ogranicza prąd płynący przez L2.
Należy pamiętać, że oporniki R1 i R2 grzeją się podczas pracy i mogą uszkodzić plastik jeśli będą do niego dotykały.
Urządzenie zostało zaprojektowane do pracy w jadącym samochodzie, kiedy to alternator stale ładuje akumulator.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz